کافه لیبرال

دکتر جواد طباطبایی: ضرورت دفاع از دولت ملی ایران-نسخه صوتی

? بحث اندیشه ایران‌شهری سه دهه است که مورد اصطلاح و تأکید بنده قرار دارد. البته این بحث، در چند سال اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. من از هر فرصتی، برای تشریح و توضیح اندیشه ایرانشهری استفاده کرده ام و این کلید واژه را از حدود ۳۵ سال پیش و در جریان بررسی نوشته ها و آثار خواجه نظام الملک طوسی دریافت کردم.

?سیاست خواجه ایرانی است نه اسلامی
خواجه نظام الملک که یکی از بزرگترین عالمان و امیران ایرانی است، اولین فردی است که در باب اندیشه ایران‌شهری، وارد شده و با تفکیک نظام نامه شریعت از نظام نامه سیاست، طریق ایجاد دولت، بر اساس نظام نامه های سیاسی را تدوین کرده است. بررسی های بنده نشان می دهد که خواجه نظام الملک طوسی، صرفاً یک کارگزار نبوده است؛ او با اینکه هم علوم روز را می دانسته و هم به علوم دینی؛ تسلط داشته و هم به شدت دیندار بوده؛ ولی زمانی که در باب سیاست صحبت می کند، از اسلام نمی گوید، بلکه از ایران می گوید.

?ایران به مثابه واقعیت بیرونی
ایران‌شهر یا ایران زمین، یعنی ایران بزرگ فرهنگی و این مطلب، یک واقعیت تاریخی است. اگر استادِ تاریخی بگوید ایران را رضا شاه درست کرد، خلط مبحث کرده است. رضا شاه و مشروطه در واقع دولت قدیم را ساماندهی جدیدی کردند و به دولت قدیمی صورت بندی نوینی دادند. ایران تا زمان رضا شاه، به زبان اروپایی، پرشیا گفته می شد. بعدها فهمیدند پرشیا قسمتی از ایران است. هم اکنون نیز، سازمان ملل متحد گفته است که به ایران، همان ایران گفته شود نه پرشیا. همه کشورها واقعیت بیرونی ندارند. کلمه ایران، بیش از هزار بار در شاهنامه فردوسی تکرار شده است و این موضوع ناظر بر واقعیت بسیار پیچیده ای است.

?ما ملت غیبیم و حافظ لسان الغیب
عرب ها جایی عنوان کرده اند که عرب، نمی تواند شاهنامه داشته باشد. می بایست بیان کرد که، شاهنامه نوشتن مستلزم ملت داشتن است و اگر ملّت به اُمت مبدل شود؛ آن زمان دیگر نمی شود؛ شاهنامه داشت. اعراب نه تنها نمی توانند شاهنامه داشته باشند، بلکه حافظ و سعدی هم نخواهند داشت. حافظ، بیان اسطوره ملی ما است. ما ملت غیبیم و حافظ لسان الغیب است چون لسان یک ملت است. مفهوم ایرانشهری و اندیشه ایرانشهری، در واقع کوششی است برای توضیح اینکه ملت ایران، ملت متفاوتی است. منطق ما، متفاوت از منطق امت است و ما ملتی هستیم، با تاریخی خاص و تنوع اقوام و گویش های متفاوت. ایران همیشه یک کشور بوده است و کشور نیز، یک ملت واحد است.

?دفاع از خرد و داد در شاهنامه
نژاد در شاهنامه، یک بحث بیولوژیکی نیست. ایران ۲۵۰۰ سال، دارای اقوام گوناگون بوده و رابطه نژاد پرستی اروپایی به هیچ وجه در ایران ظاهر نشده است. رستم که نماد شجاعت و دلاوری ایرانی است در واقع انسانی است، آمیخته از اقوام مختلف این کشور. او از اصل پهلوانی و خِرد و داد، دفاع می نماید و از ظلم و ستم بیزار است. دولت را یک ملت ایجاد می کند و حکومت کارگزار دولت و ملت است،. حکومت ها گذرا هستند و این دولت ها هستند که می مانند؛ دولت ایران از زمان هخامنشیان وجود داشته است و این دولت، دولت ملت ایران بوده است.

?خروج ایران از امت اسلام
وظیفه ما در دوران کنونی، دفاع از دولت ملی ایران است و باید گفت چیزی که فراتر از حکومت است، دولت ملی است. ما در ایران وارد امت اسلامی نشدیم؛ جهان اسلام چون نیازمند جانشینی پیامبر(ص) بود و ما چون با فهم جدید از جانشینی پیامبر(ص) همراه نگشتیم، به طور کلی از امت اسلام خارج شدیم و به همین دلیل نیز، هنوز اعراب ما را به رسمیت نمی شناسند. می بایست بیان کرد که، اساساً ما از ابتدا بیرون بودیم و در واقع، شکاف اصلی در اسلام را ایرانیان ایجاد کردند ?

?سخنرانی در نشست اندیشه و تمدن ایرانشهری. خانه گفتمان شهر و معماری. سه شنبه 11 مهر

?کانال اختصاصی نشر آثار و آراء جواد طباطبایی
@javadtabatabai

مطالب بیشتری که ممکن است مورد علاقه شما باشند

مشروطه غيرمترقبه، جواد طباطبایی

cafeliberal

مفهوم عدالت در انديشه‌ى سياسى ابن خلدون

root_d7p3qva9

دکتر جواد طباطبایی: آیا می توان از فلسفه سیاسی در ایران سخن گفت؟

root_d7p3qva9

نسخه صوتی: سخنرانی سیدجواد طباطبایی در دانشگاه تبریز همایش ملی قانون اساسی و دولت مشروطه در ایران

root_d7p3qva9

مصلوبان تیرهای توهم

root_d7p3qva9

جعل معیوب توسط استاد چریک

root_d7p3qva9

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه شما استفاده می کند. ما فرض خواهیم کرد که شما با این مسئله موافق هستید ، اما در صورت تمایل می توانید انصراف دهید. تائید بیشتر بخوانید

ajax-loader